Downpipe zamiast katalizatora – czy warto usuwać restrykcje?
2025-11-24
Dlaczego wymienia się katalizator na rurę?
Montaż elementu downpipe zamiast katalizatora to jedna z pierwszych modyfikacji mechanicznych w autach turbodoładowanych. Fabryczny katalizator działa jak gęste sito – skutecznie oczyszcza spaliny, ale drastycznie hamuje ich przepływ, tworząc ciśnienie zwrotne, które "dusi" turbosprężarkę.
Zalety usunięcia katalizatora (Decat):
- Maksymalna przepustowość układu wydechowego.
- Najniższa temperatura pracy turbosprężarki.
- Najniższy koszt zakupu (rura jest tańsza niż rura z wkładem katalitycznym).
- Agresywny, metaliczny dźwięk silnika.
Wady rozwiązania
Warto pamiętać, że zastąpienie katalizatora rurą przelotową wiąże się z nieprzyjemnym zapachem spalin i brakiem homologacji drogowej. Jest to rozwiązanie dedykowane do aut wyczynowych i projektów typu track-day. Jeśli szukasz kompromisu, sprawdź nasze downpipe'y o wysokim przepływie w sklepie Sebon.